به قلم محمد قاسم عنبری؛چگونگی انتخاب اصلح

تعدادی از کاندیداهای استان نمایندگان فعلی مردم در مجلس شورای اسلامی هستند و بسیاری نیز کسانی هستند که در مسئولیت‌های مختلف شهرستان، استان و کشور انجام وظیفه نموده‌اند، آگاهی از توانمندی نمایندگان فعلی مجلس در بُعد نظارتی برای همگان آسان است خصوصاً آگاهان جامعه می‌بایست کارآمدی و توانمندی‌ آنها را برای سایر اقشار آشکارتر نمایند. نمایندگان از نظر قانون دو وظیفه عمده و اساسی بر دوش دارند: ۱-قانون‌گزاری ۲-نظارت بر حسن اجرای قوانین در دستگاه‌های اجرایی کشور و همین وظیفه ایجاب می‌کند که رئیس جمهور و سایر وزیران به سبب ضعف عملکردهای اجرایی‌شان مورد سئوال، استیضاح و برکناری از مسئولیت واقع شوند، نمایندگان فعلی استان در مجلس شورای اسلامی در کمیسیون‌های مختلفی عضویت دارند. آقای هدایت‌خواه عضو کمیسیون فرهنگی، آقای حسینی‌پور عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات و آقای بزرگواری عضو کمیسیون کشاورزی مجلس هستند. لذا میزان توانمندی و کارآمدی آنان را در وضعیت فرهنگی، آموزشی و کشاورزی کشور خصوصاً استان می‌توان ارزیابی کرد مسئولین، کارشناسان و تودة مردم استان می‌توانند در این باره اظهارنظر نمایند مخصوصاً وضعیت فرهنگی بخوبی قابل سنجش برای همگان است البته شخص آقای هدایتخواه وضعیت فرهمگی کشور و استان را بخوبی می‌دانند و چندماه پیش در حسینیه امام علی (ع) یاسوج تبیین نمودند و مضمون قضاوت ایشان در باب فرهنگ این بود که در این عرصه بیشترین تلاش و فعالیت باید صورت گیرد و خودم نیز تشخیص داده‌ام که در این زمینه و در همین حسینیه باید در خدمت مردم باشم، اصحاب و اهالی فرهنگ استان نیز بهترین ارزیاب در زمینه فرهنگ می‌باشند تودة مردم نیز خودآگاه به وضعیت فرهنگی کشور و خصوصاً در استان و شهر و دیار خود هستند، امّا برای مزید اطلاع و شناخت کافی می‌توانند از آگاهان و کارشناسان این عرصه مشورت بخواهند، اساتید دانشگاه، دانشجویان، فرهنگیان، کارشناسان آموزشی و تحقیقاتی، دانش‌آموزان و همة خانواده‌ها بهترین ارزیاب‌ها برای وضعیت آموزشی و تحقیقاتی مراکز آموزش عالی و آموزش و پرورش می‌باشند چون نمود نمایندگان فعلی در این عرصه‌ها به خوبی مشخص می‌باشد وضعیت دامداران، کشاورزان در سطح استان نیز گویای قوت و ضعف کشاورزی و دام و طیور استان است، این موارد همة آن چیزهایی نیست که کارآمدی نمایندگان فعلی را نشان دهد چون نمایندگان وظیفه نظارتی بر همة دستگاه‌های اجرایی را بر عهده دارند یعنی قوت و ضعف همه دستگاه‌ها و نهادها متوجه آنهاست. از باب مثال مشکلات بزرگی همچون تبعیض، عزل و حذف و انتصاب مدیران استان و بیکاری جوانان نیز ملاکی برای سنجش میزان کارآمدی نمایندگان فعلی است.

از مصادیق بارز تبعیض بکارگیری و اشتغال نیروهای قراردادی، شرکتی یا هر شکل دیگری غیر از استخدام رسمی در نهادها و ادارات و مخصوصاً بعضی از دانشگاه‌هاست. در این نوع بکارگیری نیرو اولویت‌های منطقی و قانونی لحاظ نشده‌اند از جمله اینکه خیلی از جوانان دارای معدل متفاوت هستند، متأهل و صاحب اولاد هستند، سن آنها از ۳۰ سال گذشته یا قریب به سی سال هستند که در بکارگیری نیروها این‌گونه ملاک‌ها در نظر گرفته نمی‌شوند به عنوان نمونه اگر مسئولین امر در استان نیروهای بکار گرفته شده طی چند سال گذشته را فقط در دانشگاه یاسوج در امور خدماتی و اداری بررسی نمایند به عمق تبعیض در بکارگیری نیرو پی می‌برند و در این راستا چه بسیار جوانانی که آرزوی اشتغال در ادارات و نهادها را با خود به گور خواهند برد. البته ممکن است گفته شود که مگر اشتغال فقط در ادارات و نهادهای دولتی است؟ ما هم می‌گوییم خیر امّا سئوال این است که نمایندگان فعلی استان با پی‌گیری‌ها و نظارت‌های قانونی خود چقدر موفق شده اند که مراکز تولیدی، کارگاهها، کارخانه‌ها، مراکز کشاورزی و سایر مراکز اشتغال‌زا را در سطح استان راه‌اندازی کنند که بیکاران جامعه خصوصاً پسران و دختران جوان بتوانند بطور مستقیم یا غیرمستقیم به کار مشغول شوند، اگر انجام داده‌اید اعلام کنید تا همگان خصوصاً بیکاران بدانند!

عزل و حذف مدیران به بدترین وجه و بی احترامی به شخصیت و جایگاه اجتماعی و خانوادگی آنان و بدتر از آن بکارگیری مدیرانی به مراتب ضعیف‌تر از معزولین و خیلی بدتر عدم توجه به تخصص و کارآمدی کارشناسان مجرب و ارشد همان ادارات که شایستگی لازم را دارا هستند و جایگزین افرادی اغلب از سایر ادارات با رشته‌ها و تخصص‌های مغایر صرفاً به لحاظ باند خود و بعضاً قوم و خویش که این مورد نیز از عوامل اصلی تبعیض در ادارات و نهادها و در نتیجه رواج واسطه‌بازی و ظلم به عامة مردم است و بالاخره بحث اشتغال که به عنوان یک معضل و مشکل اساسی در استان ما مطرح بوده و می‌باشد و مشکلات مهم دیگری از جمله ناامنی، خودکشی، قاچاق، اعتیاد و موارد دیگری نیز در استان قابل بررسی است که پرداختن به هر کدام از آنها می‌تواند ملاکی در ارزیابی توانمندی نمایندگان فعلی استان در مجلس شورای اسلامی باشد.

این سئوال نیز از نمایندگان قابل طرح است که شما مخصوصاً آقای هدایت‌خواه از دوستان، حامیان و مدافعان شخص رئیس جمهور و وزیران دولت بوده‌اید پس چرا مصوبات سفرهای مختلف دولت به استان بخوبی اجرا نشده‌اند مخصوصاً آن بخشی که کارهای عمده و اشتغال‌زا بوده‌اند یا به کلی حذف شده اند یا نیمه کاره باقی مانده‌اند؟

موضع‌گیری نمایندگان فعلی در مقابل جریان انحرافی درون دولت و کنار رئیس جمهوری نیز می‌توانند در میزان شناخت و آگاهی مردم در انتخاب اصلح مؤثر باشد.

سومین عاملی که می‌توان با تشخیص آن اصلح را انتخاب کرد میزان مقبولیت کاندیداها بین مردم است، البته اگر همة آگاهان جامعه به آگاه‌سازی و روشنگری مردم بپردازند مردم خود نیز تا حدودی با خصوصیات رفتاری کاندیداها مخصوصاً نمایندگان فعلی مجلس آشنایی دارند به عنوان مثال مردم می دانند که کدامیک از آنان بیشترین ارتباط یا کمترین ارتباط را با مردم داشته یا دارند، کدامیک به امام (ره) و روحانیت و مقام معظم رهبری و آرمان شهدا بیشتر پای‌بندند، کدامیک خواهان خدمتگزاری به آحاد مردم هستند نه افراد و اقشار خاصی، کدامیک دارای زندگی ساده‌تر و معقول‌تری در مقایسه با تودة مردم هستند، کدامیک در قول و عمل عدالت محور، مخالف تبعیض و فساد هستند، کدامیک در مقابل فتنه‌ها و انحرافات پیش آمده و موجود در جامعه خودی نشان داده‌اند و فعال بوده‌اند، کدامیک بیشتر به مردم عشق می‌ورزند و دغدغه رفع مشکلات آنان خصوصاً رفع مشکلات جوانان را دارند، کدامیک بیشتر در رشد اقتصادی جامعه که مهمترین مسئله کشور است طرح دارند، کدامیک به علماء، دانشمندان، نخبگان علمی جامعه، اساتید و فرهنگیان جامعه و نیروهای انسانی کاردان و کارشناس بیشتر اهمیت قائلند. مجموعه این موارد باعث می‌شود که هر کدام از ما مردم در هر صنف و قشری هستیم بتوانیم به انتخاب اصلح برسیم انشاء‌الله در نوشته بعدی مطالبی با اساتید محترم دانشگاه و فرهنگیان عزیز در میان خواهم گذاشت.

/ 1 نظر / 8 بازدید
محمدرضا اتابک

عنبری جان خداقوت این دفعه رفتیم